Praxe nás inspiruje: Firmy, jazyková škola a průběh kurzu
V předešlém díle jsme psali jakým způsobem mohou negativně ovlivnit firemní výuku špatně nastavené cíle a chybějící motivace.
Nyní se podíváme, čemu se vyhnout při výběru jazykovky a jaké faktory mohou poškodit průběh kurzu.
Firma a jazyková škola
Mnoha chybám lze předejít už při prvotní komunikaci mezi firmou a jazykovou školou. Nejdůležitější je samozřejmě výběr jazykovky. Firmy často poptávají jazykovky jen na základě ceny, přičemž bohužel v tomto případě méně neznamená více. Kromě ceny za kurz by se firmy měly zajímat i o reference jazykové školy, její profil a způsob práce.
Před zahájením kurzů i v jejich průběhu je důležitá komunikace mezi firmou, jazykovkou i účastníky kurzu. Kromě primárního stanovení cílů, o kterém jsme psali v předcházejícím článku, je důležitá i zpětná vazba mezi studenty, lektorem, jazykovou školou a HR oddělením v době, kdy již kurzy probíhají. Studenti se někdy bojí říct, že jsou s něčím nebo někým nespokojeni a problém pak naroste do obřích rozměrů. Pokud ovšem komunikace funguje, problém lze vyřešit hned v zárodku.
Průběh kurzu
Vyhráno není ani tehdy, když je zahájena výuka s jasným cílem i náplní. Může se stát, že se v kurzu sejdou studenti s rozdílnou úrovní znalosti jazyka. Bohužel k podobným situaci dochází i po předcházejícím rozřazovacím testování (to často bývá jenom písemné, ale dobré je, když jsou studenti testování i ústně). Jindy skupina začíná jako vyvážená, ale některý z účastníků na hodinách často chybí a zbytek skupiny mu uteče. V tomto případě sám lektor nebo jazyková škola doporučí možnosti, jak látku dohnat, případně navrhne přesun do kurzu nižší úrovně.
V ideálním případě by se studenti měli na kurz těšit. Motivující a příjemnou atmosféru na hodinách vytváří lektor – a někdy se bohužel stane, že si lektor a studenti nesednou. V tomto případě by účastníci kurzu měli mít možnost se ohledně lektora a vedení kurzu vyjádřit a měli by být přiměřeně nároční.
Jazyková výuka ve firmách se většinou koná před pracovní dobou nebo po ní – a to pro mnohé zaměstnance buď znamená vstávání v nekřesťanskou hodinu, nebo příliš pozdní návrat domů. K příjemnému pocitu nepomůže ani jedno. Přitom efektivně využitá lekce, i během pracovní doby, je mnohem přínosnější pro studenty i pro firmu samotnou.
Studenti i lektoři si často stěžují na nedostatečný respekt vůči probíhajícím hodinám. Nezřídka se stává, že kolegové či nadřízení studenty v kurzu vyrušují a pověřují je úkoly, které by se daly vyřešit jindy. Mnohdy také chybí dostatečné zázemí, studenti musí opouštět zasedačky a hledat jiné, méně vhodné prostory. Toto lze vyřešit koordinováním využití zasedacích místností nebo kurz umístit do prostoru jazykové školy.
Přejeme vám přínosné a zábavné kurzy s jazykovou školou Tandem.
1. díl: „Praxe nás inspiruje: Cíle, očekávání a motivace při realizaci firemní jazykové výuky".
24. 04. 2016 10:43:18
Nejnovější články
Tandem jako posilovna jazyků
Léto je za rohem, což znamená: nejvyšší čas vyladit (nejen) svou jazykovou formu!
Architektonická angličtina s Calvinem
I architekti musí jít s dobou aneb architektonická angličtina v akci.
Úspěchy AI semináře od Tandemu
Tandemovský AI seminář slaví další úspěchy a efektivně rozšiřuje výukové obzory stále více učitelům angličtiny z českých ZŠ i SŠ. A co konkrétně účastníkům přinesl?