Učitelka Simona a láska k angličtině
Paní Simona (učitelka anglického jazyka) se s námi podělila o zkušenost, jak probudit lásku studentů k angličtině.
"…nojo, když Vy to děláte z lásky…."
Je páteční dopoledne, vcházím do třídy, do druhého ročníku, připravená na výuku, ale opět, v tomto týdnu už po několikáté mne zarazí pohled na naše studenty – válejí se po lavicích, tupě zírají z okna, jsou přilepeni k displeji mobilu, ale žádná studijní aktivita na obzoru.
Zkouším z nich vytáhnout, co se děje, a jejich odpovědi mně dost překvapí - nuda, vopruz, totál nezájem, pruda a jiné výrazy značí, že je to ve školních škamnách fakt neba!
A tak jsem jim začala vyprávět, jak moc jim závidím, že oni se pomalu už s angličtinou v hlavě narodili a že ji mají všude kolem sebe nadosah, tak proč je to tak nebaví? A jejich reakce? Nojo, když Vy to děláte z lásky! Měli na mysli moji výuku angličtiny a hlavně můj vztah k ní.
Ano, je to opravdu z lásky. V r. 1972 jsem jako malá holka poprvé viděla film Vinnetou. A v té chvíli to byla láska na první pohled a na celý život. A na konci školního roku mi rodiče někde pod pultem sehnali i dvoudílnou knížku, kterou jsem hltala a pomalu uměla zpaměti. Až na ta divná slova : All devils, Zounds!, greenhorn a další. Maminka mi ale půjčila svůj malý a dost poničený anglický slovník a tím to vlastně všechno začalo.
Ano, na začátku byl film, filmový a knižní hrdina, poté stále nová slovíčka a studium indiánské kultury, až jsem na gymnáziu mohla angličtinu studovat. Ale spíše jen písemnou formu, čtení, občas paměťové učení článků, ale žádné filmy, poslechy, nic takového. To až později, ale to je jiná kapitola. Tak jsem začala přemýšlet, jak i v těchto třídách vztah k angličtině posílit, jak jejich zájem podpořit, prostě co s tím.
Pomohla mi lekce v učebnici Maturita Solution. Ta lekce je o elektronických vychytávkách, či o tom jak moc jsme „Techie“. A v té chvíli mi to docvaklo. Moji studenti jsou v oblasti technologie extrémně šikovní a vynalézaví, což postupně zjišťujeme zejména při testech a tvorbě jejich elektronických taháků. Tak jsem se rozhodla toho využít a požádala jsem je o pomoc, jak se dozvědět o různých aplikacích ve Smart telefonech. Na další hodinu si měli každý z nich připravit krátké povídání o jakékoliv aplikaci v telefonu či počítači, kterou používají. Výsledek byl úžasný!
Někdo si to dokonce připravil i jako prezentaci na Smart tabuli a já se nestačila divit. Měla jsem pro ně i připravené doplňující otázky a celá hodina utekla tak rychle, že se sami divili a za celou dobu se nikdo nenudil. Asi se mi tohle nepodaří v každé hodině, ale určitě to považuji za úspěch. Oni mohli učit mě.
A jak vám se daří probouzet lásku studentů k angličtině?
19. 11. 2018 21:32:30
Nejnovější články
Tandem jako posilovna jazyků
Léto je za rohem, což znamená: nejvyšší čas vyladit (nejen) svou jazykovou formu!
Architektonická angličtina s Calvinem
I architekti musí jít s dobou aneb architektonická angličtina v akci.
Úspěchy AI semináře od Tandemu
Tandemovský AI seminář slaví další úspěchy a efektivně rozšiřuje výukové obzory stále více učitelům angličtiny z českých ZŠ i SŠ. A co konkrétně účastníkům přinesl?